Spori so normalni del življenja. Ni vedno v naši moči, ali lahko vplivamo na njihovo prisotnost, vendar lahko bistveno vplivamo na način njihovega reševanja. Pomembno se je zavedati in ravnati na način, da spora ne zaostrujemo, temveč poskušamo razumeti situacijo. Mediacija je tudi v lokalnem okolju pot do mirnega načina reševanja sporov in pot do srečanja obojestranskih interesov in njihovih izpolnitev.
Tečeta dve leti odkar je Mestna občina Novo mesto vzpostavila sistem izvensodnega reševanja sporov. V Centru za alternativno reševanje sporov z izbranimi mediatorji izvajamo mediacije in s tem kot lokalna skupnost prispevamo k mirnemu reševanju sporov. Hkrati ohranjamo tradicijo, saj so že v prejšnjem stoletju obstajali t.i. poravnalni sveti, sestavljeni iz posameznikov, ki so v družbi uživali posebno zaupanje in na miren način razreševali spore izven rednega delovanja sodišč. Že takrat so se namreč ljudje zavedali, da izvensodni način reševanja sporov pomeni prihranek časa in denarja.
Do sedaj so bili v okviru Centra za alternativno reševanje sporov izvedenih trije mediacijski postopki. Prvi se je nanašal na potek meje in je bil uspešno zaključen s poravnavo, drugi se je nanašal na družinsko zadevo, a do sporazuma ni prišlo, tretji je bil v enem delu že uspešno zaključen, v drugem delu pa še teče. Krovno se nanaša na ureditev zemljiškoknjižnega stanja in izgradnjo javne infrastrukture. Bila je še ena zadeva, v kateri pa nasprotna stranka ni podala soglasja za mediacijo.
Pomen izvedenih mediacijskih postopkov je za lokalno okolje bistveno širši kot le rešitev spora med strankama. Namreč v zadevi, v kateri se je spor nanašal na potek meje z občino, je bila meja sicer že urejena. A občanka je bila prepričana, da je bilo v preteklosti pri določitvi meje s strani občine nekaj storjeno v njeno škodo. Mediacijski postopek in angažiranje geodeta je pokazalo, da je bila meja določena pravilno, a hkrati tudi, da bi lahko bil drugačen potek meje bistveno ugodnejši tako za občanko kot občino z vidika naravnega poteka območja. V drugem primeru, ki se je v enem delu že uspešno zaključil s podpisom potrebnih pogodb, pa je šlo za večletni spor o ureditvi zemljiško knjižnega stanja med dvema občanoma, med katerima teče območje za izgradnjo javne infrastrukture. Občina svojega dela javne infrastrukture zaradi spora med občanoma ni mogla začeti urejati, v mediaciji pa smo njun spor rešili celovito. V nasprotnem primeru bi tudi občina morala sprožiti ustrezne sodne postopke.
Opažamo, da je pomembno, da lokalno okolje ves čas obveščamo in informirano o možnosti mirnega reševanja sporov pri Centru za alternativno reševanje sporov. Pri tem večji poudarek dajemo lokalnim medijem, saj gre za storitev Mestne občine Novo mesto, ki je v prvi vrsti namenjena občanom. V ta namen največ oglašujemo v lokalnih glasilih in družbenih omrežjih občine.
V lokalnih okoljih, kjer se stranke pogosto med seboj poznajo, vsaj na videz, so spori za posameznike ali skupine namreč še posebej pomembni, saj se dotikajo vsakdanjega življenja. Sporazumna rešitev spora, usmerjena v prihodnost, kot rezultat mediacijskega postopka, omogoča nadaljnje sodelovanje, spodbuja dobre odnose, odpira prostor za dialog ter omogoča nadaljnjo komunikacijo. Spori prepogosto vodijo v prekinitev odnosov oziroma komunikacije, kar hromi življenje in delo posameznikov ali skupin v lokalnem okolju. Mediacija strankama omogoča, da pri oblikovanju rešitve njunega spora aktivno sodelujeta, pri čemer ju skozi postopek vodi mediator. Rezultat mediacije je posameznemu primeru prilagojena in za obe stranki sprejemljiva in fleksibilna rešitev, usmerjena v prihodnost, kar lahko izboljša medsebojne odnose in omogoča nadaljnje sodelovanje. Rešitve, pri katerih stranke same sodelujejo in jih oblikujejo, so trdnejše in dolgotrajnejše. Dobri odnosi in komunikacija med njimi so zelo pomembni, česar se kot lokalna skupnost zavedamo, zato mirno reševanje in sporazumne rešitve podpiramo in spodbujamo.
Za občane, pravne osebe s sedežem v Mestni občini Novo mesto in v primeru sporov, v katerih je udeležena občina oziroma z njo ustanoviteljsko povezana javna podjetja, zavodi, skladi, ipd. so zato prve tri ure mediacije brezplačne oziroma krije stroške Mestna občina Novo mesto. Postopek mediacije se pri Centru za alternativno reševanje sporov začne tako, da stranka sama ali z nasprotno stranko pošlje ali osebno prinese vlogo na MONM.
Bili so že poskusi pri par občinah, da so kot storitev za občane uvedli izvajanje mediacijskih postopkov, a po dostopnih in meni znanih podatkih, nikoli ni zares zaživelo. Mestna občina Novo mesto je kot prva občina uvedla izvajanje mediacij na način, da celotna koordinacija izvajanja mediacij, torej vse aktivnosti, povezane z izvajanjem Centra za alternativno reševanje sporov, tečejo preko občinske uprave. Projekt ima svojo skrbnico, zaposleno na občinski upravi - koordinatorko centra, ki skrbi, da vsi mediacijski postopki tečejo nemoteno in da so občani redno informirani o storitvi. Poleg tega v vse pogodbe vnašamo klavzulo predhodnega mirnega reševanja spora v okviru našega centra. Enako tudi naši javni zavodi.
Naj dodam, da za nas kot občinsko upravo izvajanje tega projekta ne pomeni le, če se lahko tako izrazim, golega izvajanja mediacijskih postopkov in v povezavi s tem reševanja sporov, kar je sicer temeljni namen mediacije, temveč veliko več. S koordiniranjem Centra za alternativno reševanje sporov preko občinske uprave smo vzpostavili zavedanje in poznavanje zaposlenih na občinski upravi o tem, kaj je mediacija, kakšen je njen pomen, katere so njene prednosti, kot tudi o samih tehnikah mediacije, ki so uspešno uporabljive v vsakodnevni komunikaciji. Služijo kot pomoč vodjem pri iskanju rešitve med različnimi strokovnimi stališči in pri reševanju nastalih sporov med javnimi uslužbenci. Pri delu javnih uslužbencev v razmerju do strank pa zavedanje pomena mirnega reševanja sporov in poznavanje tehnik mediacije omogoča uspešno komunikacijo. Poleg tega lahko deluje preventivno, saj preprečuje nastanek morebitnega spora.
S tehnikami alternativnega reševanja sporov razvijamo in izvajamo javno upravo tako, da smo pri izvajanju nalog učinkovit servis za občane in dosegamo zastavljene cilje. S takšnim načinom delovanja dvigujemo upravno kulturo in zavedanje, da delujemo ne samo oblastno temveč tudi servisno, kot tudi da moramo ščititi tako javno korist kot varovati pravice strank. Posledično ne delujemo na način golega izvajanja formalnih postopkov, temveč aktivno izvajamo javne politike in omogočamo sodelovalno ter participativno vlogo občanov.